Fungující studentský životopis? To není mýtus – poradíme, jak na něj

Oct 11, 2018 Rady

by Markéta Jílková

Životopis je pouze jeden díl z celé skládačky sebeprezentace. K získání “dreamjobu” můžete využít celou řadu kanálů – sociální sítě (populární je LinkedIn), vlastní portfolio (webové, tištěné), networking na akcích a CV. Dobrá, proč tedy řešit životopis?

Investicí do životopisu získáte hlavně prostor k sebepoznání. Já sama jsem jej ladila 3 roky. 3 roky jsem chodila na Veletrh iKariéra do kariérního koutku na konzultace. Navštěvovala jsem kurzy od CIPSu i KáCéčka, abych se dozvěděla fígle. Načetla jsem snad milion článků. Ale hlavně jsem se ptala okolí na reakci. Životopis je dokument za který se nemáte stydět. Máte být na něj náležitě hrdí. Bez ostychu jej ukázat světu.

Kromě sebepoznání se vyplatí před odesláním projít CV – opravdu máte vypíchnuté relevantní zkušenosti? A nepotřebuje náhodou aktualizovat? Aha…

Co mít na paměti, když tvořím dobrý životopis

  • Pochopení a odlišení znamená úspěch!
  • Soustřeďte se na to, co znáte.
  • Kolik má personalista času?
  • Kolik má personalista pozornosti?
  • Co personalista hledá?
  • Co je účelem životopisu?
  • Proč by měli vybrat právě mě?

Jaká forma?

Hlavně jednoduchost

Není nic horšího, než když dostanete do ruky přeplácanou stránku. Jen si vzpomeňte na letáky od supermarketů. Jedna nabídka vedle druhé. Vsadím se, že neprocházíte produkt po produktu. Zato když vidíte v časopisu fotku s novým telefonem/hrou/oblečením… Je vám jasné o co tady kráčí. Co se snaží obchodník prodat. V životopisu se prodáváte vy. Tak vyzdvihněte to nejlepší a nejdůležitější. A na to dejte zřetel.

Mějte na paměti maximálně dvě A4. Pokud umíte být struční, nebo tam prostě nemáte co napsat, nenatahujte. Romány nikdo číst nebude a jednou stránkou uděláte více užitku.

Soubor pojmenujte CV_Prijmeni_Jmeno_rok nebo podobně. Pokus001.docx nebude vypadat reprezentativně. Obecně doporučuji přeuložit životopis do formátu PDF. Nepůjdou pak vidět entery a tabulátory se kterými jste si při formátování pomáhali.

Používejte terminologii nabídky pozice. Personalista hledá klíčová slova. Použijte je i ve vašem životopisu.

Obsah

Životopis rozdělený do několika jasně daných sekcí poskytne personalistovi rychlý obrázek, na co se zaměřit.

  • osobní údaje
  • účel/profil
  • klíčové kompetence
  • pracovní zkušenosti –popis pozice/nabité zkušenosti, ale hlavně úspěchy
  • vzdělání
  • ostatní dovednosti

Ideálně takto v pořadí. Ale chápu, že jako student, nemusíte mít relevatní pracovní zkušenost. Ale určitě jste něčím vyjimeční. Pokud jste vyhráli na škole matematickou soutěž, sestavili model robota nebo jste aktivní ve studentské organizaci – dejte to na první místo. Věřte mi, je to lepší vizitka, než práce v mekáči (i když tam taky můžete slavit úspěch – např. můžete být pracovníkem měsíce).

Osobní údaje

Kámenem úrazu jsou osobní údaje. Už několikrát se mi dostal do ruky životopis s e-mailem podobným “jsemnejkrasnejsikocicka1997@seznam.cz”. Prosím, založte si nový e-mail. Tento můžete používat tak na líbimseti.cz (jestli ta stránka ještě existuje). Kontakt ale musí být aktuální a musíte být na něm snadno k zastižení. Není nic horšího, než když se personalista s pozvánkou na pohovor dovolá vaší babičce.

Kontakt osekejte na nejnutnější údaje – jméno, telefon, e-mail, město, případně short link na LinkedIn. Stačí. Víc nic o sobě sdělovat nepotřebujete.

Klíčové kompetence, pracovní zkušenosti

Co inzerát, to jiné požadavky. Projděte si část hledáme a požadujeme. Najdete tam nápovědu, co v životopise vypíchnout. Je-li náplni spolupráce na nových projektech, uveďte, že jste se účastnili nějakého projektu. Budete-li komunikovat s personálními agenturami, napište, že jste spolupracovali s externími dodavateli. Chtějí-li organizační schopnosti a prezentační dovednosti, pak se při méně zkušenostech blýsknete organizováním a moderováním maturitního večírku. Stačí zapátrat, s čím jednotlivé body sekce “požadujeme” podložíte a dokážete tak svou kompetentnost. Pište, co jste udělali. Nebojte se chlubit, ideálně konkrétními důkazy a čísly.

Ostatní dovednosti

Chodíte na kurzy? Máte za sebou online kurz rychločtení nebo psaní všemi deseti? Prošli jste digitální garáž? Hrajete na dobré úrovni squash nebo ping pong? Sem s tím. Tedy opět tím relevantním.

Tady je prostor i pokud mluvíte více jazyky (C++, Java, HTML, Python… nebo ty dorozumívací jako angličtina, němčina, španělština…) Vždy uveďte na jaké úrovni jej umíte. Pro mluvené jazyky je dobré se inspirativně mrknout na škálu A1-C2. Pro ty IT dovednosti… Ehmmm. Pokud umíte sestavit kontingenční tabulku, jste pokročilý uživatel, ale ne expert. Zase pokud umíte základní funkce jako sumu, vyhledat – věřte, že jste běžný uživatel.

A co foto?

Divili byste se, kolik slečen dává koupelnové fotky, fotky z dovolené se slunečními brýlemi, s domácími mazlíčky nebo ořízlou fotku z maturitního plesu nebo i něco odvážnějšího. V dnešní době jsou fotografové dostupní. Nechte si udělat pár profi fotek. Uvidíte, že se investice vrátí a budete je používat ještě pár let po pořízení.

Potřebujete-li fotku hned, požádejte někoho, aby vás vyfotil. Selfie z předního foťáku od mobilu nevypadají dobře. Upravte se tak, jako kdybyste šli na pohovor a najděte si místo s dobrým světlem. Nesmí vám sluníčko pálit do obličeje, ale obličej ve stínu filtrem těžko vytáhnete. A hlavně jednoduché pozadí. Buď jednobarevná stěna nebo živý plot v parku… Hlavně ať neruší pozornost.

Grafická úprava

Všímáte si, že je až na konec? Důležitý je obsah. Grafika je okrasný balící papír.

Když zadáte do Google životopis, vyjede na vás hromada šablon. Od těch nejjednodušších webových na jobportálech, po wordovská zvěrstva plná enterů až sofistikované soubory v grafických editorech. Pokud nejste grafik, nebo markeťák, není nutné, abyste měli super-úbr-kůl infografický životopis. Můj první životopis byl ve Wordu. Jednoduché odstavce, zarovnání, nadpisy, kurzíva, bold. Na druhém levlu bylo grafické CV bylo udělané v AutoCADu, protože jsem stavař. Ve stavařských firmách měl úspěch. Teď prozradím, že mě živí marketing – osedlala jsem InDesign a udělala si čupr marketérskou grafiku. Ale funguje mi jako doplňek k již zmíněné sadě sebeprezentace.

Jde to ale i jinak…

Na LinkedInu si můžete vystavět super portfólio s referencemi. Existují různé weby, co vám pomůžou.


O autorovi

Markéta je studentkou Fakulty stavební ČVUT. Ale.. Už 5 let se věnuje marketingu, který ji živí. Ve studentské organizaci IAESTE vedla Veletrh iKariéra 2017. Její vášní jsou sociální sítě, psaní textů a řízení projektů. Ráda si pochutná na dobré kávě nebo zajde na kurz osobního rozvoje.

add a new comment