Profile


Jak už jsme nakousli v prvním článku JÁ s.r.o. online svět nám dává prostor k tomu, abychom se mohli efektivně profesně prezentovat. Kdybych se rozhodla pro bulvárnější nadpis, tak bych ho koncipovala stylem “Díky LinkedIn vám budou nabídky práce chodit samy!”. To by možná upoutalo vaši pozornost, ale nebyla by to tak úplně pravda. Ano, díky online světu má naše sebe-prezentace mnohem větší dosah a info o našich dovednostech se může dostat i k zajímavému zaměstnavateli. Nicméně pouze samotné používání e-nástrojů (př. LinkedIn) nezaručí automaticky kvalitu prezentace a ani to, zda se vámi vysílané info do světa dostanou opravdu ke správným lidem.  Jak už asi tušíte, bude to vyžadovat práci na vaší straně - online nástroje jsou prostě pouze naše “lopata” a je na nás, jak s ní budeme zacházet.

A zase ta osobní značka!

Jak tedy na to? Je potřeba počítat, že budete muset začít sami u sebe. Podívat se na jednotlivé části vaší osobnosti tj. vaší osobní značky. A položit si otázku: kdo jsem právě tady a teď na trhu práce? Ok, uznávám, že ta otázka je hodně široká a ne úplně jednoduchá. Poďme si ji tedy rozebrat po částech v návaznosti na první článek o osobní brandu:
  • popište si vaší vizi - na začátku to nemusí být věta, ale třeba jen klíčová slova, pomoci vám může zamyslet se nad tím, co byste se nového chtěli učit, rozvíjet atp.
  • v kontextu vize si uvědomte, koho vlastně na trhu chcete oslovit - kdo je váš “klient” (HR ve velkých firmách, majitelé start-upů v Kalifornii, nejúspěšnější podnikatel ve vašem kraji, odkud jste ….?)
  • sepište si vaše hard i soft skills a z nich vypíchněte to “top” - čili vaše talenty - co vám jde samo, snadněji oproti ostatním
  • vylaďte si osobní prezentaci s tou virtuální v online světě - jste přece stále jedna osobnost - pokud budete na webu působit jako super machr, ale při osobním setkání ze sebe sotva vymáčknete větu, pak asi příliš přesvědčivě působit nebudete
  • pracujte na tomto procesu kontinuálně - alespoň jednou ročně si dělejte updaty vaší vize (odkud kam směřujete, co aktuálně chcete, … - využít k tomu můžete př. www.diJAr.cz, který vás tím provede)

A jak LinkedIn může podpořit naši osobní značku?

LinkedIn, jedna z největších profesních sociálních sítí na světě, je součástí našeho osobního marketingu. Tj. může to být hlavní součást našeho profesního PR, ale může to být také pouze doplněk do skládačky př. společně s naším webem, blogem či jinou profesní propagací na jiných soc-sítích. Každá online platforma má svoji specifickou cílovku, takže to finál rozhodnutí, koho kde a jak v online prostoru chcete oslovit, je na každém z nás individuálně. Než se tedy do update LinkedIn pustíte, je fajn si uvědomit, zda ten, koho na trhu práce chcete oslovit, na LinkedIn vůbec je (př. německému trhu práce dominuje profesní síť Xing). OK, je jasné, že pro spoustu z vás, kteří jste na LinkedIn zatím spíše nováčci, je možná hodně z toho výše napsaného moc obecné. Já vím,… ale na základě mého denního chleba, což jsou individuální kariérové konzultace a workshopy (s více než 3500+ proškolenými za posledních 5 let), je fakt potřeba vidět nejdříve ten “big picture” a pak teprve je možné dělat smysluplné dílčí kroky.  Takže pojďme na vybrané konkrétní tipy:
  • nepodceňujte vizuální styl - jo, je fakt, že upravení vizuálu profilu není zrovna silná stránka LinkedInu, ale zde něco málo jde - opět, podle toho, koho svým profilem oslovuji, volte fotku (měla by být rozpoznatelná i u thumbnailů), promyslete si, jaký obrázek zvolíte do pozadí profilu - ideálně nějaký, co charakterizuje vaši vizi, vaši osobnost, … pracujte s přílohami! LinkedIn není kopie CVčka, ale může fungovat spíše jako portfolio - přiložte tedy relevantní fotky, videa, prezentace atp. - prostě “důkazy”, které mluví dobře o vaší práci
  • pracujte s prioritami v tom, co chcete o sobě “prodat” - uvnitř sekcí pracujte s odrážkami - promyslete, co dáváte za info na první místo, vyhněte se dlouhým souvislým blokům textů
  • nezapomeňte, že nejde jen o seznam toho, co máte za sebou v minulosti - součástí značky je také výše zmiňovaná vize - včleňte do svého profilu i to, kam chcete směřovat, co vás zajímá, co je vaší vášní, kterou chcete rozvíjet - to nejlépe uděláte v “headlinu / profesním mottu” vašeho profilu a ve “summary / srhnutí”
  • pokud chcete být čitelní a dohledatelní, používejte klíčová slova z daného oboru, který by pravděpodobně použil i personalista ve vyhledávání
  • buďte sociální a reciproční - networkujte, propojujte se (toto je téma na celý jiný článek) a pracujte s interaktivními prvky na LinkedIn (doporučení, potvrzení dovedností, diskuse pod posty a články, …)
  • buďte aktivní - staňte se opinion leaderem - a ne, nemusíte čekat, až budete mít 100 let praxe a budete důvěryhodným expertem - názor má přece každý… formulujte a pilujte si svoji expertní pověst v diskusích pod posty, … a nejlépe bude, když sami budete postovat a komentovat zajímavé články a využijete prostoru pro blogování

PS - nejlepší up-2-date vizitkář

O LinkedIn by se dalo psát mnohem déle... Ale jako platné doporučení na závěr bych hodila toto: updatujte a buďte tu aktivní průběžně! Jako jednu z největších výhod LinkedInu totiž vidím jeho funkci pomyslného  “neustále aktuálního vizitkáře”. A pokud se vaše aktivita na této síti omezí pouze na zuřivé aktualizace pouze ve chvíli, kdy ve stresu jednou za x let hledáme práci, pak se tu bavíme o hašení ohně, a ne o dlouhodobém budování značky. Ale právě tato dlouhodobější práce vám bude pravděpodobně v budoucnu otvírat dveře novým nabídkám. Na závěr vám přeji hodně štěstí (ale i vytrvalost) a věřím, že i vám, stejně jako mně, do inboxu brzy začnou chodit nabídky typu “we would like to cooperate with you in the field ….”

Petra Drahoňovská, www.CareerDesigner.cz

Oct 25, 2018 Firmy

by Markéta Jílková

Oct 23, 2018 Firmy

by Markéta Jílková

Oct 18, 2018 Rady

by Petra Drahoňovská

Aug 31, 2018 Rady

by Petra Drahoňovská