Upřímně, kdo z nás by si nepřál dostávat zajímavé pracovní nabídky? Pokud ale čekáte odpověď, že k tomu stačí sednout na hodinku na update CVčka / LinkedIn, tak vás asi fakt zklamu 🙁 Ačkoliv na soc-sítích články typu “5 tipů/rad na …”, sbírají lajky po tisících, tento textík k instantním návodům nepatří.
A pracovní nabídky se hrnou…
“… we would like to offer you …”, “… dlouhodobě sledujeme vaši práci a rádi bychom vám nabídli spolupráci na projektu …”
Jasně, chápu, proč články předkládající rychlé recepty na cokoliv jsou populární. Vytváří v nás totiž pocit, že ke spokojenému životu stačí vlastně málo. Dodržet pár kroků z internetové “kuchařky” a na štěstí máme zaděláno. A vlastně to třeba ani nevyžaduje tolik práce?
Nicméně, z mé zkušenosti je profesní sebeprezentace (a je jedno, jestli v “reálném světě” př. na pohovoru, na konferenci, … nebo ve “světě online” na osobním blogu, na LinkedIn, atp.) součástí našeho osobního rozvoje. A je jasné, že náš osobní rozvoj není akce na 10 min jednou za 4 roky, když hledáme práci. Jde o celoživotní proces!
Nechci zapadnout!
Náš osobní brand a jeho propagace osobním (nejen online) marketingem je v dnešní době stejně tak důležitá jako jako rozvoj klasické firemní značky. Ani nejsilnější brandy jako Nike, Coca Cola, ad. nespoléhají na svoji silnou pozici, dobrou pověst. Aktivně svoji značku rozvíjejí vzhledem k aktuální vizi firmy a situaci na trhu.
Nemusíte mít firmu, ani být freelancer, ale pokud je vaše značka silná, máte větší šanci vyniknout ve výběrovém řízení, či přímo nabídky od firem dostávat. A pozor: rozvoj vaší značky se netýká pouze období hledání práce – je důležitý i během období, kdy zaměstnaní jste. I ve firemním světě nemusíte jako zaměstnanec zapadnou a být jen kolečkem v soukolí velkého stroje. Můžete (za)zářit a být zajímavým poptávaným profíkem ve svém oboru např. také když se sestavují týmy do interních firemních projektů, vybírají se zaměstnanci s potenciálem do tzv. talent poolů atp.
Jak ale značku vytvořit a rozvíjet?
Dobrá zpráva je, že osobní značku už máte! Je to, zjednodušeně řečeno, vaše (nejen profesní) pověst. Není to tedy jen to, co si o sobě myslíte vy, ale jde o to, jak vás vnímá okolí (kolegové, kamarádi, šéf, …). Pokud si já o sobě myslím, že mám fakt velký talent na psaní blogů, ale nikdo o mém blogu neví, pak toto není součástí mojí značky.
Náš brand je tedy skládačka našich: dovedností, znalostí, vize, hodnot, talentů, vášní, kde je důležité, jak toto vše prezentuji verbálně i vizuálně, osobně i online. Důležité tedy je uvědomit si, co z této skládačky chci právě teď vědomě “posílat dál”, jakou formou a komu. A to jak při osobním kontaktu, tak v online světě!
Petra Drahoňovská, www.CareerDesigner.cz
add a new comment